Mange påpekninger og forslag – RSS forventer oppfølging

Fredag 13.1.2012 var Tromsø sameforening sammen med mange andre foreninger på et såkalt dialogmøte med Tromsø kommune. For kommunen deltok ordfører Jens Johan Hjort og byråd Jonas Eilertsen. Formålet var å finne en felles veg for å styrke og videreutvikle samisk språk og kultur i Tromsø kommune. Det var en positiv stemning på møtet, og alle ønsket å se framover.
På møtet, som varte i fire timer, tok de fleste foreningenes representanter ordet. Også samepolitikere brukte mye møtetid. Ordfører og byråd lyttet og skrev notater, de gikk ikke i diskusjon om forslagene.

Deltakerne la fram forslag til tiltak. RSS foreslo bl.a. å sette ned en arbeidsgruppe for å utrede tiltak for samer. Dette forslaget anså byråd Eilertsen som naturlig.

RSS mener at arbeidsgruppa burde også rullere fjorårets tiltaksplanen for samisk språk og kultur til dagens situasjon. Det finnes også eldre planer, fra f.eks. 1995, som man bør bygge på. I dette arbeidet skal spesielt barn og unge prioriteres.

Andre forslag var bl.a.

• etablere et samisk hus i Tromsø
  • gjøre samisk synlig på offentlige arenaer, f.eks. med samiske skilt i offentlige hus
  • organisere samiskundervisningen slik at den ikke berører de andre fagene så mye
  • arrangere holdningsbyggende tiltak i skolene
  • samiskspråklig helsesøster for barnehage- og skolebarn
  • skolering for lærere om Tromsøs samiske historie
  • en samisk koordinator som man kan ta kontakt med ved behov, og som også kan se på tiltak og tilbud på tvers av kommunale avdelinger, og også samarbeide med fylkeskommunen og andre
  • en internettportal for samiske tilbud i Tromsø kommune

Til slutt sa både ordfører og byråd at de hadde lært mye, og ordføreren lovde å innby til et nytt møte for å utrede forslagene. RSS venter på kommunens neste skritt.

Tromsø Sameforening - NSR
Adresse: Postboks 451