– Kommunens handlingsplanen bør omarbeides

Tromsø sameforening er glad for invitasjonen til dialogmøte med Tromsø kommune den 13. januar 2012. Leder i foreninga, Sauli Guttorm, håper at man med dette kan få til et forum for å ta opp saker som berører samer bosatt i Tromsø, spesielt i forhold til samisk språk. Selv om Tromsø ikke er en del av forvaltningsområdet for samisk språk, er det likevel mange lover og forskrifter som gjelder for kommunen.

Styret i Tromsø sameforening vil at kommunen spesielt bør prioritere og forbedre tiltak som berører samiske barn og unge, f.eks. i grunnskolen, barnehagen og helsesøstertjenesten.

– Vi kommer til å foreslå at kommunens Handlingsplan for samisk språk og kultur omarbeides til dagens situasjon, og gjennom dette sette fokus på hvilke tiltak man vil iverksette, sier Sauli Guttorm.

Leder i Norske Samers Riksforbund (NSR), Aili Keskitalo, sier at det er positivt at Tromsøs ordfører nå inviterer til dialogmøte slik at lokale samiske stemmer får komme med innspill. Fjorårets debatt om Tromsø og forvaltningsområdet for samisk språk var vanskelig, men kommunen har nå muligheten til å rette opp det inntrykket som er blitt skapt av Tromsø som en samefiendtlig kommune.

– Jeg regner med at både kommunen og de inviterte har forslag på tiltak og aktiviteter, og vilje til å gjennomføre dem, sier NSR lederen. - Jeg håper møtet resulterer i enighet om hvilke samiske tiltak som er viktige å prioritere, og bidrar til at vi kan legge fjorårets opprivende debatt bak oss og se framover.

Tromsø sameforening vil foreslå noen konkrete tiltak som Tromsø kommune bør ta med i sitt videre arbeid:

• sette ned et arbeidsutvalg for samiske saker
  • en sentral sak for arbeidsutvalget bør være å omarbeide kommunens handlingsplan for samisk språk og kultur
  • barn og ungdom prioriteres i dette arbeidet

Tromsø sameforening vil være representert med tre fra styret til dialogmøtet med kommunen. - Vi har forberedt oss til å møte kommunen med positivt engasjement, og ser frem til å møte ordføreren i Tromsø, avslutter Sauli Guttorm.