SÁMI VIESSU

Penger til Samisk hus i Tromsø

Troms fylkeskommune bevilger 500.000 kroner til å utrede etablering av et samisk hus i Tromsø. Utredninga skal ta for seg mulig innhold for et samisk hus, hvordan dette kan driftes og hvordan en etablering skal finansieres. Sametinget og Sparebankens kulturnæringsstiftelse har allerede støttet arbeidet med 300.000 kroner hver. Les om saka

Oktasaš čoahkkin – Felles møte

RSS inviterte representanter fra flere andre samiske foreninger til et møte for å diskutere samisk hus i Tromsø. Møtet blei holdt på Árdna 27. november 2014, og på møtet blei det bl.a. valgt en midlertidig styringsgruppe. Her er referat fra møtet.

Sámi viessu Romssas

RSS stivra celkkii suoidnemánus 2014:

Dál viimmat orru šaddamin sámi deaivvadanbáiki Romssas, ja ollugat leat juo čájehan beroštumi dasa. Almmolaš ságastallamiin leat goit boahtán ovdan muhtun boasttuipmárdusat Romssa Sámi Searvvi (RSS) rollas dán áššis. Oanehaččat daddjon de leat mii jagiid mielde váldán ášši ovdan ee. jahkečoahkkincealkámušain, maŋimuštá dán jagi. Maiddái earát leat ovddidan seammasullasaš evttohusaid, ee. Bargiidbellodat Sámediggeválggaid oktavuođas 2013:s. Lea buorre ahte máŋggat birrasat loktejit ášši almmolašvuhtii – ovttas nagodit buorebut ovddidit ášši.

Dán jagi guovvamánus RSS bovdii sámi organisašuvnnaid oktasaš panelaságastallamii sámi viesu birra. Sámediggeráđđi Henrik Olsen oasálasttii Sámedikki ovddasteaddjin. RSS lei maid bovden suohkana ja fylkkasuohkana ovddasteddjiid, muhto sii eai sáhttán searvat. Čoahkkin bivddii Romssa Sámi Searvvi váldit oktavuođa suohkaniin dán ášši olis.

Nuba RSS njukčamánus čálii suohkanii reivve, mas ávžžuhii suohkana bovdet buot sámi organisašuvnnaid Romssas oktasaš čoahkkimii Sámi viesu birra. Go eat golmma mánnui gullan maidige suohkanis de čáliimet geassemánus preassadieđáhusa sámi viesu proseassa birra. Dan oktavuođas de suohkan fáhkkestaga bovdii RSS ovddasteddjiid ráđđevissui geahččat sámi deaivvadanbáikin jurddašuvvon lanjaid.

Mis eai leat makkárge áigumušat jođihit sámi viesu okto, muhto searvi háliida bargat dan ovdii vai ášši ollašuvašii, ja bargat ovttas eará Romssa sámi servvii- ja birrasiiguin.

RSS jahkečoahkkincealkámus 2014

Digáštallan: Vibeke Larsena lohkkireive ja Vidar Andersena vástádus

Samisk hus i Tromsø

Styret i RSS uttalte i juli 2014:

Nå virker det som at det endelig blir en samisk møteplass i Tromsø, og mange har allerede vist interesse. I den offentlige debatten er det kommet fram noen misforståelser om Tromsø sameforenings (RSS) sin rolle i saka. Kort fortalt så har RSS i mange år tatt fram saka, bl.a. i årsmøteuttalelser, sist gang dette året. Også andre har fremmet liknende forslag, bl.a. Arbeiderpartiet i forbindelse med sametingsvalget i 2013. Det er bra at mange miljøer løfter saka opp i offentligheta – sammen klarer vi bedre å fremme saka.

I februar i år inviterte RSS samiske organisasjoner til en felles paneldebatt om samisk hus. Sametingsråd Henrik Olsen deltok på vegne av Sametinget. RSS hadde også invitert representanter fra kommunen og fylkeskommunen, men de kunne ikke komme. Møtet ba RSS ta kontakt med kommunen om denne saka.

RSS skrev brev til kommunen i april, og oppfordret kommunen til å invitere alle samisk organisasjoner i Tromsø. Da vi ikke hadde hørt noe fra kommunen etter tre måneder, skrev vi i juni pressemelding om prossessen om samisk hus. I denne forbindelse inviterte kommunen plutselit representanter fra RSS til rådhuset for å se på rommet som de har planlagt å bruke til en samisk møteplass.

RSS har ingen ønsker om å drive et samisk hus alene, men vi ønsker å arbeide for at det blir noe, og arbeide sammen med andre samiske foreninger og miljøer i Tromsø.

RSS årsmøteuttalelse 2014

Debatt: Vibeke Larsens leserinnlegg ja Vidar Andersens svar