KURSA

Bivnnuhis hearvaavvi-kursa – Populært kråkesølvbeltekurs

RSS lea lágidan hearvaavvi-kurssa. Rita Lindvall lei oahpaheaddji ja kursa dievai seammá beaivve go almmuhuvvui. Máŋggas ledje vuordinlisttus, muhto ii ábuhan go ii oktage oasálasti geassádan, nu ahte mii fertet árvvoštallat lágidit nuppi kurssa.

Kursa sisttisdoalai sihke goarruma, kulturhistorjjá ja sámegiela. Ja kursa dollojuvvui hui fiidná lanjas, Ártnas universitehtas. SOL doarjjui kurssa ekonomalaččat.

RSS har avholdt kurs i søm av hearvaavvi, kråkesølvbelte. Rita Lindvall var lærer og kurset ble fulltegna samme dag som det ble annonsert. Hun hadde flere på venteliste, men ingen av de påmeldte trekte seg, så vi må nok vurdere å avholde et nytt kurs.

Kurset inneholdt både søm, kulturhistorie og samisk språk. Og det ble avholdt i flotte omgivelser, på Árdna ved UiT. Kurset fikk økonomisk støtte fra SOL.

Hearvaavvi - hervejuvvon láđđeboagán - geavahuvvui dolin Romssa ja Finnmárkku mearragáttiin. Hearvaavvi gorrojuvvui gággásis ja buddejuvvui sisttiin, ja olbmot hervejedje dan alit, rukses ja fiskes láđđebihtáiguin mat ledje hábmejuvvon ee. ruossan, stáhpin, riekkisin ja nástin. Bihtáid vuollái bidje riebangolli, jus beare gávdne dan.

Gávdnojit čilgehusat dološ teavsttain Ivgu, Návuona ja Álttá diliid birra, ja Norgga Álbmotmuseas leat hearvaavit mat leat boahtán Láhpis ja Sievjjus.

Mearrasámit hervejedje riebangolliin sihke dorkka ja silbarága čeabeha ja ohcaráiggi birra. Silbarága nissonat geavahedje go áigo čiŋadit erenoamážit, omd. náitosa oktavuođas.

Loga eanet dan birra ja geahča govaid museain dás.

Hearvaavvi - applikerte tøybelte - har vært brukt på kysten av Troms og Finnmark. De var sydd av vadmel og kantet med skinn, og pyntet med blått, rødt og gult klede som dannet kryss, striper, ringer, stjerner og liknende figurer. Man brukte også kråkesølv i beltene, bare man fant kråkesølv.

Vi finner dem beskrevet i skriftlige beretninger i Lyngenområdet og Kvænangen og Alta, og på Norsk Folkemuseum finnes slike belter fra Loppa og Seiland.

Kråkesølv, riebangolli, ble også brukt til å pynte kragen og rundt halsåpninga på dorken og sølvkragen, som kvinnene brukte når de skulle være ekstra fine, f.eks. de skulle gifte seg.

Les mer om bruken og se bilder fra museene her.

Arkiiva – Arkiv
Jahkečoahkkin 2012