Til ARKIV – 2012
VUORKÁ - ARKIV 2013

Stipeanda lassána – Stipendøkning

Sámedikki boahttejagi bušeahtta lea gieđahallon dál, ja NSR nuoramus áirasat illudit sakka go sii leat ožžon doarjaga lasihit stipeandameari joatkkaskuvlla sámegiela ohppiide. Loga eanet

Sametingets budsjett for 2014 er ferdigbehandlet, og de yngste representantene for NSR jubler for at de har fått gjennomslag for en stor økning i stipendene til samiskelevene i videregående skole. Les mer

NSR: ođđa jođheaddji – ny leder

NSR riikastivra lea konstitueren Gunn-Britt Retter (Unjárgga sámi searvvis) ođđa jođiheaddjin. Son leamaš organisatovrralaš jođiheaddj 2008 rájes. Aili Keskitalo luobai jođiheaddjebarggustis maŋŋel go válljejuvvui sámediggepresideantan.

Landsstyret har konstituert Gunn-Britt Retter (Nesseby sameforening) som ny leder. Retter har vært organisatorisk nestleder siden 2008. Aili Keskitalo har, etter at hun ble valgt som sametings-president, fratrådt som leder i NSR.

29.11: Rájáhis solidaritehta
– Grenseløs solidaritet

Bearjadaga 29.11. dii. 21.00 čoagganit máŋga artistta Sámi buorimusaid searvvis Romssa Kulturvissui čájehit solidaritehta daiguin geat dáistalit plánejuvvon ruvkedoaimmaid vuostá Gállohis Johkamohkki-guovllus Ruoŧas. Niko Valkeapää, Sara Marielle Gaup Beaska ja Áilu Valle leat oahpes namat. Lágideaddjit leat Gálloga skihpárat Romssas ja Sámi Studenttaid Searvi Romssas. Boađe buori konsertii ja čájet seammás solidaritehta! Loga eanet

Fredag 29. november kl. 21.00 samles flere av Sápmis fremste artister på Kulturhuset i Tromsø i solidaritet med de som kjemper mot den planlagte gruveutvinningen i Gállok utenfor Jokkmokk i Nord-Sverige. Niko Valkeapää, Sara Marielle Gaup Beaska og Áilu Valle er noen av de kjente navnene. Arrangører er Gálloga skihpárat Romssas og Sámi Studenttaid Searvi Romssas. Kom til en flott konsert og samtidig viser du solidaritet! Les mer

30.11: Sámi juovlabeavdi ja JuoiganBattle

Sámi Studeanttaid Searvi ja RSS oktasaš lágideapmi Bazinga-báikkis, Univervesitehtas. Juovlaherskkot ja buorre mokta! Mii lágidit dan jagi maid JuoiganBattle, mii diibmá lihkostuvai earenoamáš bures. Lassin dan stuora gudnái šaddat 2013 JuoiganChampionan, de gulustuvvo ahte leat fiinna vuoittut. Čiŋat ja searvva juovlabeavdái!

Juovlabeavdi + feasta máksá miellahtuide 320 ru, ja earáide 370 ru. Dušše feasta: 50 ru miellahtuide, ja 100 ru earáide. Dieđihit ja máksit ferte ovdal mánnodaga 25.11. kontonummárii 0530 19 89441. Čális vel nama ja e-poastačujuhusa dieđáhussan. Leat unnán sajit, ja gánnáha diŋgot saji árrat.

Dieđusge ii leat lohpi váldit iežas juhkosa mielde. Juovlabeavdi álgá dii. 19, ja feasta dii. 21.30.

30.11: Samisk julebord og JuoiganBattle

SSSR og RSS har felles julebord i år på Bazinga på universitetet. Masse god julemat og finfin stemning! Vi gjentar fjorårets suksess med JoikeBattle, og i tillegg til den store æren det er å bli JoikeChampion 2013 går det også rykter om fine premier! Så ta på deg finstasen og kom!

Julebordet + fest koster 320 kr for medlemmer, og 370 kr for ikke-medlemmer. Bare fest koster 50 kr for medlem, og 100 kr for ikke-medlem. Fristen for påmelding og betaling er mandag 25.11. Dette gjøres til kontonr: 0530 19 89441, og merk overføringen med navn og epost-adresse. Det er begrenset med plasser, så det er lurt å være tidlig ute. Julebordet begynner kl 19, og festen kl 21.30.

Guokte buori ođđasa – To gode nyheter

Aili lea dál almmuhan geat galget leat mielde Sámediggeráđis, mii válljejuvvo ihttin. Ja Gáiseguovllu válgabiirres mii illudit go min čeahpes Henrik beassá searvat dasa, ja dainna mii oažžut vel eanet. Mii leimmet aiddo moraštan go eat ožžon golbma NSR-áirrasa Gáiseguovllus, vaikko lei nu lahka, ja dál šaddá dattetge nu, go dát máksá ahte Piera-Heaika beassá fásta Sámediggelahttun! Loga Sámediggeráđi birra

Aili har nå presentert medlemmene i det nye Sametingsrådet som vil bli utnevnt i morgen. Vi i Gáisi valgkrets gleder oss over at vår dyktige Henrik blir med i rådet, og det gir oss også en ekstra bonus. Vi har akkurat sørget over at vi ikke fikk tre NSR-representanter fra Gáisi, enda vi var så nære, så nære, og nå får vi det likevel, for dette gjør at Piera-Heaika rykker opp som fast representant på Sametinget! Les om Sametingsrådet

3.10: Ridn´oaivi ja nieguid oaidni

Dan jagi livččii Áilluhaš-rohkki deavdán 70 ja Beaivváš Teáhter čájeha ođđasit su áidna teáhterčájálmasa, "Ridn'oaivi ja nieguid oaidni". Beaivváš lea čájálmasmátkkis dál, ja áigot čájehit bihtá Verdensteateris duorastaga 3.10 dii. 18.30. Loga eanet čájálmasa birra.

I år ville Áillohaš fylt 70 år og i den forbindelse setter Beaivváš igjen opp hans eneste teaterstykke "Den rimhårede og drømmeseeren". Beaivváš er på turne og vil vise stykket på Verdens-teateret torsdag 3.10 kl. 18.30. Les mer om stykket.

Buorit válgaboađus, dattetge 2 áirrasa

Viimmat leat válgabohtosat čielgan, ja NSR lea dahkan hui buori válgga Gáiseguovllus. NSR oaččui 36,7 % jienain, eanet go mannan háve (34,4 %). Dattetge dahket válgavuogádat ahte áiraslohku njiedjá. Muhto lei lahka, dušše 7 jiena eanet, livčče addán 3. áirasa midjiide ja Árja livččii mássan áirasa.

Mii illudit go Henrik Olsen ja Sandra Márjá West leaba beassan Sámediggái, ja ahte mis leat nana várreáirasat, geat maiddái šaddet oasálastit min politihkalaš bargui. Bajimusas leat Piera Heaika Muotka, Cecilie Grape ja Audun Johnsen.

Bedre valgresultat, likevel 2 mandater

Endelig er valgresultatet klart, og NSR har gjort et veldig bra valg i Gáisi. NSR fikk 36,7 % av stemmene, og det er mer enn sist (34,4 %). Likevel gjør valgsystemet at vi får inn færre mandater. Men det var nære på – med bare 7 stemmer mer, ville vi fått inn 3 mandater, og Árja ville ha mistet sitt mandat.

Men vi er glade for at Henrik Olsen og Sandra Márjá West har kommet seg inn på Sametinget, og at vi har solide vararepresentanter som også blir å delta i vårt politiske arbeid. Øverst på lista er Piera Heaika Muotka, Cecilie Grape og Audun Johnsen.

Kilde: Kommunal- og regionaldepartementet

Válgabohtosat: Guokte vai golbma áirasa?

Ii leat vuos čielgan oažžutgo dán biirres guokte vai golbma NSR-áirasa Sámediggái. Válga manai hui bures, ja mii oaččuimet eanet jienaid go BB ja Árja oktiibuot. Muhto válgavuogádaga dihte sáhttá dattetge geavvat nu ahte dat guokte bellodaga ožžot golbma áirrasa ja mii dušše guokte. Guhká orui ahte mii oažžut golbma áirasa, dál čájehit bohtosat guokte, muhto mii vuordit loahppabohtosiid. Mii duođaid háliidivččiimet oažžut maiddái Piera-Heaikka Sámediggái fásta áirrasin! Čuovo mielde

Valgresutatet: To eller tre mandater?

Det er ennå ikke avklart om vi får to eller tre NSR-representanter inn på Sametinget fra vårt distrikt. Vi gjorde et bra valg, og fikk flere stemmer enn DNA og Árja tilsammen. Pga. valgsystemet kan det likevel hende at de to partiene får tre representanter tilsammen og vi får to. Vi lå lenge an til tre representanter, nå vipper vi mot to, og vi venter spent på resten av opptellinga. Vi vil så gjerne også få inn Piera-Heaika som fast representant! Følg med på valgresultatet

– Kulturhuset som samisk hus

– Å ta i bruk Tromsø kulturhus også som samisk hus vil være en vinn-vinn situasjon for alle parter. Ideen er at den samiske befolkningen i byen skal få et møtested, men like viktig er det at lokalene fylles med kulturell aktivitet. – Tenk samisk håndverk, konserter, teateroppsetninger eller annet. Også dette er jo snakk om kultur og burde passe utmerket i kulturhuset, sier West og Muotka. Les mer

– Giellaáittardeaddji / Språkombud

– NSR háliida sámi giellaáittardeaddji. Virggi galggašii Sámediggi ásahit, muhto dat galgá leat iešheanalaš, nu ahte sáhttá cuiggodit maiddái Sámedikki giellabarggu. Galgá leat álki eaŋkilolbmuide buktit áššiid ja oažžut čuovvuleami, dadjá Sandra Márjá, min 2. kandidáhta Sámediggeválggáide.

– NSR ønsker et samisk språkombud. Språkombudet skal opprettes av Sametinget, men det bør være et uavhengig organ som også kan påpeke feil og mangler i Sametingets språkarbeid. Det skal være lett for enkeltpersoner å klage inn saker og få oppfølging, sier Sandra Márjá, vår 2. kandidat til Sametingsvalget. Les mer på NRK-Sápmi

– Sámediggi galgá doarjut, ii fal stivret kultuvrra

– NSR:s oaivvildit ahte sámi kultuvrii lea buoremus go báikkálaš álggaheaddjit ja kulturbargit ieža stivrejit bargguset. Sámedikki bargu lea daid doarjut, iige daid stivret, čállá Henrik Olsen, min 1. kandidáhtta Sámediggeválggaide, lohkkireivvestis.

– Sametinget skal støtte, ikke styre kulturen

– Vi i NSR mener at den samiske kulturen er best tjent med at arbeidet styres av de lokale initiativene og kulturutøverne selv. Sametingets jobb er å støtte disse, ikke å styre dem, skriver Henrik Olsen, vår 1. kandidat til Sametingsvalget, i et leserbrev. Les leserbrevet

Deaivvadanbáikkit – Møteplasser

– Dehálaš oassi barggus Sámedikkis šaddá sihkkarastit bissovaš sámi deaivvadanbáikkiid. Sámi viessu Romssas ferte ceggejuvvot boahtte njeallje jagi áigodagas. Seammás háliidan bargat dasa ahte báikkálaš álgagat ásahit deaivvadanbáikkiid mearrasámi gilážiidda, ožžot dan doarjaga man sii dárbbašit, dadjá Muotka, min 3. kandidáhta Sámediggeválggáide. Loga eanet

– En viktig del av arbeidet på Sametinget blir å sikre permanente samiske møteplasser. Det samiske huset i Tromsø må opp og gå i løpet av den kommende fireårsperioden. Samtidig vil jeg gjøre mitt for å sikre at lokale initiativer til å opprette møteplasser i alle de sjøsamiske bygdene får den støtten de har behov for, sier Muotka, vår 3. kandidat til Sametinget. Les mer

Válgabargu – Valgarbeid

RSS lea stándas Storgatas juohke lávvordaga. Boađe donge!

RSS er på stand i Storgata hver lørdag. Kom du også!

RSS sádde reivve jienasteddjiide.

RSS pakker brev til velgerne.

– Sámediggi berrešii doarjut Arctic Race of Norway

Gáissi válgabiire 3. kandidáhta, Piera Heaika Muotka, ovdanbuktá jurdaga lohkkireivvestis, mii ee. lea almmuhuvvon iTromsø-aviissas. Son oaivvilda ahte valáštallan- ja kulturlágideamit galggašedje lea guovddáš oassin Davviguovlovuoruheamis, ja ahte Sámediggi berrešii doarjut daid. Loga lohkkireivve

– Sametinget burde støtte Arctic Race of Norway

Piera Heaika Muotka mener at Sametinget burde støtte Arctic Race of Norway. 3-kandidaten i Gáisi valgkrets lanserer ideen i et leserinnlegg som blant annet har vært på trykk i iTromsø. Han mener idretts- og kulturarrangementer må være en sentral del av nordområdesatsningen, og at også Sametinget bør støtte opp. Les innlegget

Márkomeannu 2013

Márkomeannu 2013 álgá suoidnemánu 25. b. Prográmmas leat gelddolaš artisttat nugo ÁRA, Katarina Barruk ja Yoik.it oktan Stålkain ja Gaelokiin, ja dasa lassin etablerejuvvon artisttat nugo Mari Boine, Sameblod, Niko Valkeapää ja Sančuari.

Festiválas lea sierra girjjálašvuođaprográmma ja nuoramusaide lea Mánáidmeannu. Loga eanet das mii dáhpáhuvvá festiválás sin ruovttusiiddus.

Márkomeannu 2013 starter 25. juli. Programmet er spennende med artister som ÁRA, Katarina Barruk og Yoik.it med Stålka og Gaelok, i tillegg til store etablerte artister som Mari Boine, Sameblod, Niko Valkeapää og Sančuari.

Festivalen har et eget litteraturprogram og for du yngste arrangeres Mánáidmeannu. Les mer om hva som skjer på Márkomeannu på hjemmesiden.

Riddu Riđđu 2013

Riddu Riđđu lahkona – festivála lágiduvvo suoidnemánu 10.-14 b. 2013 ja das leat ollu dáhpáhusat, nugo mánáidfestivála, dáidda, girjjálašvuohta, lávdedáidda, musihkka, filmmat, seminárat ja kurssat.

Dán jagáš musihkka- prográmma lea viiddis, ee. Buffy Sainte-Marie, Moana & the Tribe Ođđa Selánddas, Kåven, Sančuari ja báikkálaš joavku Violet Road. Mii deaivvadit Olmmáivákkis!

Prográmma ja eará dieđut Guldal Buffy Guldal Moana & the Tribe

Riddu Riđđu nærmer seg, festivalen arrangeres 10. - 14. juli 2013. Det skjer mye på festivalen: barnefestival, kunst, litteratur, scenekunst, musikk, filmer, seminarer og kurs.

Årets musikkprogrammet er vidt, m. bl.a. Buffy Sainte-Marie, Moana & the Tribe fra New Zealand, Kåven, Sančuari og den lokale gruppa Violet Road. Vi treffes i Manndalen!

Program og annen informasjon Lytt til Buffy Lytt til Moana & the Tribe

Tromsø – norsk-samisk møteplass

Nå kommer nytt nummer av tidsskriftet Ottar om Tromsø-området som en møteplass mellom det samiske og norske. Forskere med tilknytning til Universitetet i Tromsø skriver om hvordan Tromsø-området har vært en kulturell møteplass gjennom 10.000 år. Les mer
Nummeret lanseres tirsdag 30. april kl. 14.00-15.00 på Tromsø Rådhus, Bytorget. Les mer om lanseringa.

Beaivváš Teáhter 10.4 ja 11.4:
Almmiriika – geahččit olggobealde ja siste

Fápmogilvu ja boares ráhkisvuohta mii ii goassege ruostto – vai leat bat diet duohta? Mii lea behtolašvuohta, naba duohtavuohta? Ja geasa galgá jáhkkit? Komediija dáhpáhuvvá bartamátkkis gos olbmot láhttejit dainna lágiin maid maŋŋel šaddet gáhtat. Bihtá lávdehábmen lea earenoamáš, dušše dan dihte lea veara geahččat bihtá.

Bihtás leat guokte oasi; nubbi oassi čájehuvvo olggobealde bartta ja nubbi oassi fas bartta siste. Bottus lonuhit geahččit čohkkánsaji, ja sii geat álggos ledje “olgun” mannet “sisa” ja nuppe ládje. Ja das gal seammá goappá oasi geahččá álggos.

Rådstuas dii. 19, 10.04 ja 11.04. Youtube-trailer

Beaivváš Teáhter 10.4 og 11.4:
Himmelrike – med publikum utenfor og inne

Fasader står for fall, maktkamp og gammel kjærlighet ruster aldri – eller gjør den det? Hva er bedrageri og hva er virkelighet? Og hvem skal man tro på? Komedien foregår på en hyttetur hvor folk oppfører seg slik at de kommer til å angre etterpå. Scenemessig er forestillingen så spesiell, at bare dèt gjør den verdt å se.

Forestillingen går over 2 akter: En akt spilles på terrassen utenfor hytta, den andre inne i hytta. I pausen bytter publikum plass, de som var «ute», går «inn» og omvendt. Hva man ser først betyr faktisk ingen ting.

På Rådstua kl. 19, 10.04 og 11.04. Youtube-trailer

Áŋgirdeaddji lea vádjolan –
En ildsjel har gått bort

Ja nu de johttán
áiggiid ábii'e
čuovvulan
biekka johtolagai'e

Så flyttar jag då
till tidernas hav
slår följe med
vindarnas stråk
(N-A Valkeapää 1987)

Mii leat morrašiin vuostáiváldán dieđu das ahte Berit Sivertsen vádjolii eret njukčamánu 22. beaivve. Loga muitosániid

Vi har med sorg mottatt budskapet om at Berit Sivertsen sovnet inn 22. mars. Les minneord

Riddu-Henrik topper lista

Foto: Ørjan Bertelsen

Henrik Olsen (42) fra Olderdalen i Kåfjord har alltid vært opptatt av å skape attraktive samiske lokalsamfunn. Han var med da Gáivuona sámenuorat stiftet Riddu Riđđu i 1991 og var i mange år produsent av festivalen. Siden var Henrik sentral i oppbyggingen av Ája samisk senter, et senter som har utvidet sin virksomhet under navnet Davvi álbmogiid guovddáš/Senter for nordlige folk.

Sandra Márjá West (22) er en av tre samiske veiviserne og reiser rundt i landet og forteller om samisk kultur og samfunn. Hun er oppvokst i Manndalen i Kåfjord, og er bosatt i Tromsø, hvor hun blant annet har tatt en bachelor i russlandsstudier.

Piera Heaika Muotka (20) er opprinnelig fra Nesseby, og er oppvokst både der og i Skånland. Han er leder av NSR-U og er nå student (ledelse, innovasjon ja marked) og museumsbetjent i Tromsø. Les mer

Válgalistu lea válmmaš – Valglista er klar

NSR Gáiseguovllu válgabiire lea doallan nominašuvdnačoahkkima ja nammadan buriid evttohasaid boahtte čavčča sámediggeválggaide. Mii leat hui duhtavaččat listtuin mas leat sihke hárjánan olbmot ja áŋgiris nuorat:

NSR Gáisi valgkrets har holdt nominasjonsmøte og nominert gode kandidater til høstens sametingsvalg. Vi er kjempefornøyde med lista som inneholder både erfarne folk og ivrige ungdommer:

1. Henrik Olsen, Gáivuotna
  2. Sandra Márjá West, Romsa
  3. Piera Heaika Muotka, Romsa
  4. Cecilie Grape, Romsa
  5. Audun Johnsen, Ivgu
  6. Randi Skum, Leaŋgáviika

Olles listu – Hele lista

Medlemstall og aktivitet har økt kraftig

På årsmøtet kom det fram at RSS i 2012 hadde 75 betalende medlemmer, en kraftig økning fra 48 i 2011. RSS har siden forrige årsmøte bl.a. arrangert 8 samiske lørdagskafeer, en konsert, duodji-kurs og har sammen med andre aktører stått for arrangement på samefolkets dag, sámi-ainu kulturfestival, og RSS ha også vært lokal arrangør for Beaivváš Teáhters forestilling Giđđadulvi.

Miellahttolohku ja doaimmat leat lassánan

Jahkečoahkkimis bođii ovdan ahte searvái ledje 75 olbmo máksán miellahttodivada 2012 ovddas. Dát mearkkaša ahte miellahttolohku lea lassánan hirbmadit dan 48 miellahtus mat ledje 2011:s. RSS:s leamaš ollu doaimmat, ja ovddit jahkečoahkkima rájes lea searvi ee. lágidan 8 lávvordatkafea, ovtta konseartta, duodjekurssa ja ovttas earáiguin lágidan sámi álbmotbeaivedoaluid, sámi-ainu kulturfestivála ja RSS lea maiddái leamaš Beaivváš Teáhtera Giđđadulvi-čájálmasa báikkalaš lágedeaddji.

Joatká jođiheaddjin – Fortsetter som leder

Sauli Guttorm válljejuvvui ođđasis searvvi jođiheaddjin RSS jahkečoahkkimis. Stivralahtut: Marit Myrvoll, Lene Antonsen, Camilla Brattland, Piera Heaika Muotka. Jahkečoahkkima beavdegirji jnv.

Sauli Guttorm ble gjenvalgt som foreningas leder på RSS sitt årsmøte. Styremedlemmer: Marit Myrvoll, Lene Antonsen, Camilla Brattland, Piera Heaika Muotka. Årsmøteprotokoll osv.

Jahkečoahkkin – Årsmøte 16.3

RSS doallá jahkečoahkkima lávvordaga 16.3 dii. 16 Báhpajávrri skuvllas. Sáhtát dieđihit jahkečoahkkináššiid stivrii. Áigemearri lei 2.3.

Gohččun ja jahkečoahkkinbáhpárat

RSS avholder årsmøte lørdag 16.mars kl. 16 på Prestvannet skole. Du kan melde inn årsmøtesaker til styret. Fristen var 2.3.

Innkalling og årsmøtepapirer.

Romssa suohkana ja Sámedikki soahpamuševttohus –
Tromsø kommunes og sametingets avtaleutkast

lea dál almmuhuvvon. RSS stivra lea dál lohkame evttohusa. Loga don maid!

Nå er utkastet offentliggjort. Styret i RSS leser gjennom forslaget. Det kan du også gjøre!

Dokumeanta

Evttot evttohasaid! – Foreslå kandidater!

Válgastivra dáhttu báikkálaš servviid evttohit evttohasaid sámediggeválgalistui maŋimuš 16.3. Jus don háliidat evttohit namaid, de válddát oktavuođa Marit Myrvollain jođáneamos lági mielde.

Valgstyret ber om at lokallagene kommer med innspill på kandidater til sametingslista senest 16. mars. Hvis du har forslag til kandidater, så ta snarest mulig kontakt med Marit Myrvoll.

Les om valgarbeidet

Dán mii leat vuordán: Sámegiella oahpaheaddjioahpahusas!

Boahtte čavčča rájes lea vejolaš válljet sámegiela fágan Romssa universitehta oahpaheaddjioahpus 5-10. lk. Vaikko ii gáibiduvvo giellamáhttu ovddalgihtii, de studeanttat ožžot mastera sámegiela didaktihkas. Ohcanáigemearri lea cuoŋománu 15. b. Loga eanet

Dette har vi venta på: Samisk i lærerutdanninga i Tromsø!

Fra høsten 2013 vil det være mulig å velge samisk i lærerutdanninga for klassetrinnene 5-10 ved universitetet i Tromsø. Studiet krever ikke forkunnskaper, og studentene får en master i samisk didaktikk. Søknadsfrist er 15. april. Les mer

Lansering av Neahttadigisánit

På biblioteket lanserer Giellatekno ved UiT Neahttadigisánit, ei avansert ordbok på internett som ikke trenger nedlastning, og som gjør det mulig å få oversatt ord i nord- og sørsamisketekster ved å klikke på dem.

Giellatekno er der kl. 11.30-15 og gir også hjelp og veiledning for dem som skriver samisk på datamaskinen, eller vil bli kjent med hjelpemidler på internett for å forstå samisk tekst.Ta med datamaskinen din så får du hjelp til å aktivere samisk tastatur, installere samisk korrekturprogram, nedlastbare ordbøker, bokmerker til interaktive nettordbøker, osv.

Lørdag 9. februar: Foredrag om samisk forskning

SESAM arrangerer forskningsseminar kl. 12-14, på rom B0014. Korte populærvitenskapelig innlegg, hver på ca 10 minutter, om aktuell samisk og urfolksrelatesrt forskning. Årets presentasjoner tar opp temaer omkring Finnmarkskommisjonens arbeid. Detaljert program

Etterpå går vi på samisk kafe:

Sámi kafea lávvordaga 9.2 – Samisk lørdagskafe 14.00-16.00

Mii deaivvadit fas dán lávvordaga, guovvamánu 9. beaivvi, Kafé Globusis, Storgatas, dii. 14-16. Oaidnalit!

Vi treffes lørdag 9. februar, på Kafe Globus kl 14-16. Vi sees!

Sámi álbmotbeaivi Ráđđeviesus – Samefolkets dag på Rådhuset

Prográmma:

• 15.00 Gáffádat rahpasa. Biepmu (bohccobiergorudda) ja gáhku vuovdin
  • 16.30 Sámi álbmotbeaivvi almmolaš rahpan
  • 16.35 Sámi soga lávlla: Blandakoret Nordaførr
  • 16.45 Sárdni: Sátnejođiheaddji Jens Johan Hjort
  • 16.55 Juoigan ja lávlun: Inger Márjá Eira
  • 17.05 Lávlun : Báhpajávrri skuvlla sámeluohkká
  • 17.15 Guoimmuheapmi: Alit Boazu

Program:

• 15.00 Kafeen åpner. Salg av reinkjøttgryte og kaker
  • 16.30 Offisiell åpning av samefolkets dag
  • 16.35 Samefolkets sang: Blandakoret Nordaførr
  • 16.45 Tale for dagen: Ordfører Jens Johan Hjort
  • 16.55 Joik og sang: Inger Márjá Eira
  • 17.05 Sang: Samiskklassen ved Prestvannet skole
  • 17.15 Underholdning: Alit Boazu

Bures boahtin!

28.1: Idle no more

Govven: Raimo Valle

Mánnodaga 28.1 ledje maiddái Romssas olbmot čoagganan oassin máilmmeviidosaš doarjjačájeheames kanadalaš «Idle No More»-lihkadussii. «Idle No More»-nammasaš lihkadusa duogábealde lea eamiolbmuid duššástupmi ráđđehusa eamiálbmotpolitihkkii ja badjelgeahččanvuhtii, muhto maiddái ballu das mo Kanada ođđa lágat váikkuhit birrasii ja eamiolbmuid eatnamiidda. RSS stivra searvvai doarjjačájeheapmái.

Searvva báikkálaš Facebook-jovkui Why 'Idle no more' is important Blogga Wikipedia

Mandag 28.1 samlet folk seg også i Tromsø som en del av en global støttemarkering til den kanadiske «Idle No More»-bevegelsen. «Idle No More» (Ikke lenger uvirksom!) er en bevegelse om oppsto pga. urbefolkningenes frustrasjon over regjeringas nedlatende politikk overfor urbefolkningene, og også frykt for hvordan de nye kanadiske lovene vil påvirke miljøet og urbefolkningenes jord. Styret i RSS var med på solidaritetsmarkeringa.

Bli med i lokal Facebook-gruppe Why 'Idle no more' is important Blogga Wikipedia

Hearvaavvekursa sámegielain
– Kråkesølvbeltesøm med samisk

RSS lágida kurssa hearvaavi goarrumis, áigodagas 31.1-23.2. Kurssas oahppat maid veháš sámegiela.

Vi holder kurs i søm av kråkesølvbelte kombinert med litt samisk språk i perioden 31.1-23.2.

Loga eambbo – Les mer

Til ARKIV

NSR ja mineráladoaimmat sámi guovlluin

– Biedjovággeášši lea buorre ovdamearka das ahte lea dárbu rievdadit minerálalága. NSR jođiheaddji Gunn-Britt Retter vástida lohkkiidreivvestis Ávjovári luonddugáhttensearvvi jearaldagaide maid sii leat jearran rabas reivvesteaset NSR:i.
Loga vástádusa

NSR og mineralvirksomhet i samiske områder

– Saken om Bieddjovággi er et godt eksempel på at revidering av Mineralloven er nødvendig. NSRs leder Gunn-Britt Retter svarer på et åpent brev fra Naturvern-forbundet i Ávjovárri med spørsmål om NSRs mineralpolitikk. Les svarbrevet

Sámi kafea lávvordaga 14.12 – Samisk lørdagskafe!

Mii bovdet Globusii sámekafeai dán lávvordaga dii. 14-16, maŋimuš geardde ovdal juovllaid.

Vi inviterer til samisk kafe lørdag 14. desember kl. 14-16 på Globus kafé. Siste gang før jul.

1.12: ČSV-republihkka

Siri Broch Johansen Ltd. čájeha ČSV-republihka-bihtá mii máinnaša eallima ođđa sámestáhtas. Go juohkehaš han diehtá dan, ahte go mii viimmat leat beassan sierra stáhta hukset, dalle šaddá buot buorre... amma nu? Duššefal sámegillii. Rådstuas sotnabeaivve dii. 19. Loga maid NRK-Sápmi muitala čájálmasas Bileahttavuovdin

Siri Broch Johansen Ltd. viser forestillinga ČSV-republihka som handler om hvordan livet kan være når den samiske staten omsider er et oppnådd faktum. For alle vet jo at da kommer alt til å bli bra... ikke sant? Forestillinga vises ut på samisk. På Rådstua på søndag kl. 19. Les NRK-Sápmi sin omtale Billettsalg

22-24.11: Kristtalaš nuoraiddeaivvadeapmi – Kristen ungdomshelg

Sámi girkoráđđi bovde 16-25 jahkásaččaid Sálošvággái nuoraiddeaivvadeapmái. Diehtogihpa

Samisk kirkeråd inviterer ungdom i alderen 16-25 år til ungdomshelg i Tromsdalen. Informasjonsfolder

Teater: Elsa Laula 19-20.11 kl 18.30

"Dom har försökt, och det har dere också, med hot, mutor, lögner och fortal å tystna meg. Forsøkt att skrämma meg till tystnad. Och jag har varit tyst lenge nu, og ingenting skjer i samesaken!" (sitat Elsa Laula Renberg 1929). Åarjelhsaemien Teatere viser forestillingen også i Tromsø på Hålogaland Teater. En fantastisk flott forestilling, sier vi som har sett den. Les mer

16.11: Čottalávlun – Strupesang

I sommer begeistret og trollbandt Radik Tyulyush publikum med tuvinsk strupesang på Riddu Riđđu og på lørdag kan du oppleve hans konsert på Tromsø Museum kl 14. Les mer

Sámi kafea lávvordaga 9.11 – Samisk lørdagskafe!

Mii bovdet Globusii sámekafeai dán lávvordaga dii. 14-16, ja avzzuhit gussiid geavahit sámegiela. Sámas midjiide, dan maid máhtát! Šaddá ee. sáhka RSS ja SSSR oktasaš juovlabeavddis 30.11.

Vi inviterer til samisk kafe og oppfordrer til å snakke samisk. Bruk det du kan. Lørdag 9. november kl. 14:00 til 16:00 på Globus kafé. Det blir bl.a. snakk om RSS og SSSRs felles julebord 30.11.

NSRs tiltredelseserklæring

Aili Keskitalo er nyvalgt sametingspresident. Under voteringen i Sametinget fikk hun et solid mandat med 33 av 39 stemmer. Les NSRs tiltredelses-erklæring

Sámi kafea lávvordaga 12.10 – Samisk lørdagskafe!

Mii deaivvadit fas dán lávvordaga, golggotmánu 12. b. Kafé Globusis, Storgatas, dii. 14-16. Oaidnalit!

Vi treffes denne lørdagen, 12. oktober, på Kafe Globus kl 14-16. Vi sees!

Vin&Viten: Hvem kom først?

Onsdag 9.10 kl 19-21 på Tromsø Museum: Hvem kom først? Publikum spør, arkeologene svarer. Professor/historiker Håvard Dahl Bratrein og forsker/arkeolog Marianne Skandfer vil i sine innlegg gi sin forskningsbaserte innsikt i temaet.

Bovdehus buohkaide – Invitasjon til alle

Romssa suohkan ja Sámediggi bovdeba buohkaid vuolláičállindilálašvuhtii Romssa Ráđđevissui distaga golggotmánu 8. b. 2013 dii.13:30. Lassin ovttasbargošiehtadusa vuolláičállimii leat sártnit, kultuvrralaš ovdanbuktimat ja guossoheapmi.

Tromsø kommune og Sametinget inviterer alle til signeringsseremoni i Bytorget på rådhuset i Tromsø, tirsdag 8. oktober 2013, kl. 13:30. Arrangementet vil foruten signering av samarbeidsavtalen bestå av taler, kulturinnslag og servering.

NSR: stuorimus joavku – største gruppe

Válgaboađus lea čielgan ja NSR šattai stuorimus joavkun sihke jietnalogu ja áiraslogu ektui, ja doarjja lea lassánan ovddit válggaid rájes. Aili bidjá dál johtui barggu ásahit koališuvnna mii sáhttá stivret Sámedikki ovddosguvlui. Loga jearahallama. Dás leat NSR 13 áirrasa. Ođđa sámediggi.

Valgresultatet er klart og NSR ble største gruppe både i antall stemmer og antall mandater, med klar framgang fra siste valg. Aili skal nå sette i gang prosessen med å danne en styringsdyktig koalisjon for Sametinget. Les intervju. Her er NSRs 13 mandater. Det nye sametinget.

Juoigankursa – Joikekurs

Berit Alette Mienna inviterer til joikekurs over tre kvelder på Árdna, UiT. Påmeldingsfrist 23. september. Her er informasjon om kurset.

Sápmi: Eahpesihkkaris áiraslogut – Usikker mandatfordeling

NSR lea dál Sámedikki stuorimus bellodat, ja BB lea massán áirasiid, muhto áiraslohku ii leat velge čielgan. Ávjováris sii leat gávnnahan ahte sii leat geavahan dihtorprográmma boastut ja dan dihte fertejit rehkenastit ođđasit. Easkka ihttin sii almmuhit bohtosa. Loga eanet

NSR er det største partiet på Sametinget, og DNA har tapt mandater. Men mandatfordelinga er ennå ikke klar. I Ávjovárri har de funnet ut at det har brukt dataprogrammet feil, og de må gjøre utregninga på nytt. Først i morgen offentliggjør de resultatet. Les mer

Gáiseguovllu áirrasat – Mandatene fra Gáisi

Dás oainnát geat besset Sámediggái min guovllus. NSR oažžu guokte áirasa, BB guokte áirasa, Árja ovtta ja Ovddadusbellodat ovtta.

Her er lista over de nye Sametingsmandatene fra vår område. NSR får to mandater, DNA to, Ájra en og FrP en.

• NSR: Henrik Olsen, Sandra Márjá West
  • BB/DNA: Lisa-Katrine Mo, Per Mathis Oskal
  • OB/FrP: Aud Helene Marthinsen
  • Árja: Lars Oddmund Sandvik

NRK-Sápmi på vår valgvake

Les reportasjen fra valgvaken.

Muitte fal jienastit! Husk å stemme!

Báikkalaš válgaprográmma – Lokalt valgprogram.

VALGVAKE: Solid

Mii deaivvadit Solidas mánnodaga dii. 20 rájes. Mii čuovvut mielde mo válggain manná. Boađe donge!

Vi treffes på Solid på mandag fra kl 20 og utover. Kom du også!

NSR vuittii skuvlaválggaid – NSR vant skolevalgene

Bohtosat čájehit ahte NSR lea stuorámus 20,1 %:in, ja dan vuolábealde boahtá BB ja Olgeš bellodat.

Resultatene viser at NSR (sammen med felleslista NSR/SáB) er størst på 22,1%, etterfulgt av Ap og Høyre.

Loga eanet Les mer

Riessunkursa – Frynsekurs

RSS lágida riessunkurssa dán čavčča. Dieđihanáigemearri 1.9.13.

RSS arrangerer kurs i frynsing av sjal denne høsten. Påmeldingsfrist 1.9.13.

Loga eanet – Les mer

Lávvordatkafea lea dál standkafea – Lørdagskafe er nå standkafe

Válgabeaivvi rádjai mii fállat gáfe iežamet standas Storgatas lávvordagaid dii. 12-15! Boađe gáfestallat!

Fram til valget byr vi på kaffe på standen i Storgata på lørdager kl 12-15. Kom gjerne innom for kaffe og en prat!

Lokalt valgprogram

NSR-representantene på Sametinget fra Gáisi valgkrets vil spesielt jobbe for språksentre og kultursentre, et samisk hus i Tromsø og styrking av samisk kultur- og språkundervisning i barnehager, skoler, SFO, kulturskoler og lærerskoleutdanninga. Alle samiske barn må få tilbud om plass i en samisk barnehage. Vi sier også nei til oljeboring i Lofoten, Vesterålen og Senja. Les mer i programmet.

Báikkalaš válgaprográmma

Gáissi válgabiire NSR-áirasat Sámedikkis áigot erenoamážit nannet giellaguovddážiid ja kulturguovddážiid, ásahit sámi viesu Romssas ja nannet sámi kultur- ja giellaohpahusa mánáidgárddiin, skuvllain, ástoáiggefálaldagas, kulturskuvllain ja oahpaheaioahpus. Buot sámi mánáide galggašii fállojuvvot sámi mánáidgárdesadji. Mii eat mieđit oljobohkamii Lofuohtas, Viestterállasis ja Sáččás. Loga eanet prográmmas.

Å være same eller ikke

Aili blogger etter diskusjonen om tildelinga av Israel Ruong-stipendet til Erika Sarivaari: – Vi må godta at det er flere måter å være samer på, og at det finnes ulike grader av samisk tilhørighet, skriver Aili Keskitalo i dette blogginnlegget. Les bloggen Les mer om saka om utdelinga av Israel Ruong-stipendet via NRK Sápmi

Sámi kafea lávvordaga 11.5 – Samisk lørdagskafe!

Mii deaivvadit fas dán lávvordaga, miessemánu 11. b. Kafé Globusis, Storgatas, dii. 14-16. Oaidnalit!

Vi treffes denne lørdagen, 11. mai, på Kafe Globus kl 14-16. Vi sees!

Čálit iežat jienastuslohkui

Leatgo sápmelaš ja riegádan jagis 1995 dahje árabut? Čálit iežat Sámedikki jienastuslohkui ovdal geassemánu 30. b. vai beasat jienastit boahtte čavčča Sámediggeválggain. Čáliheapmi

Meld deg inn i valgmanntallet

Er du same og født i 1995 eller tidligere? Meld deg inn i Sametingets valgmanntall før 30. juni og oppnå stemmerett ved sametingsvalget til høsten. Innmelding

Hjort skriver leserbrev

Ordføreren skriver leserbrev i Nordlys om at da striden rundt samisk språkforvaltningsområde var på det verste, gikk det hardt ut over vår samiske befolkning. I særdeleshet gikk det ut over samiske barn og unge. Hans kritikere fornekter dette. – Jeg har vært ved fronten hele tiden, og tro meg, det er sant, skriver Hjort. Han mener at avtaleutkastet først og fremst en skriftliggjøring av det som følger av internasjonale forpliktelser, norsk lov og det som allerede i dag gjøres i Tromsø kommune. Samtidig uttrykkes en klar ambisjon om å bli bedre også på dette området. Les leserinnlegget

Gáktewalk 20.4 dii. 12.30

Lávvordaga 20.4 dii. 12.30 lea bivttasčájehallan: stylista Nina Erdahla guovttos láidesteddjiin Funky Halvoriin. Olles vahkkoloahpa lea duodjičájehus ja duodjemárkanat. Buohkat leat buresboahtimat Scandic hotellii. Romssa Sámiid Duodji lea Sámiid Duoji jahkečoahkkima báikkálaš lágideaddji.

Lørdag 20.4 kl 12.30 er det motevisning med samiskinspirerte klær med stylist Nina Erdahl og konferansier Funky Halvor. Hele helga vil det være salg og utstilling av duodji. Alle er velkommen til Scandic hotell. Romssa Sámiid Duodji vertskap for Sámiid Duodjis landsmøte denne helga.

Samarbeidsavtalen utsatt

Kommunestyrets behandling av samarbeidsavtalen mellom Tromsø kommune og Sametinget er utsatt i påvente av at det skal utarbeides en økonomisk administrativ konsekvensanalyse på basis av den foreliggende avtalen. Byrådspartiene håper at avtalen blir behandlet i kommunestyret før sommeren. Les NRK Sápmi. Les Nordlys

Sámi kafea lávvordaga 13.4 – Samisk lørdagskafe!

Mii deaivvadit fas dán lávvordaga, cuoŋománu 13. b. Kafé Globusis, Storgatas, dii. 14-16. Oaidnalit!

Vi treffes denne lørdagen, 13. april, på Kafe Globus kl 14-16. Vi sees!

Aili om valgmanntallet

Aili blogger om valgmanntallet, og hun vil ikke støtte forslaget om å gi ektefeller av samer rett til å melde seg inn. – Jeg ville langt foretrekke en ordning der man på individuelt grunnlag kunne søke om registrering, og argumentere for en spesiell tilhørighet, selv om man ikke tilfredstilte standardkriteriene. Les hele bloggen.

9.4: Konsearta Bassi Ája

Frode Fjellheima sámi meassu man namma lea Aejlies gaaltije, galgá dál ovdanbuktojuvvot ođđa hámis: "Bassi Ája". Mielde leat Iŋgá Juuso, Anneli Drecker, Snorre Bjerck ja Frode Fjellheim, dasa lassin čuojahit Davvi-Norgga guovllumusihkkarat. Konsearta dollojuvvo Romssa Duopmogirkus distaga 9.4. dii. 21. Loga eanet – maid dán: Frode Fjellheima muitala prošeavtta birra

Frode Fjellheims samiske messe Aejlies gaaltije, gjøres nå i ny drakt under tittelen Bassi Ája. De som fremfører verket er Inga Juuso, Anneli Drecker, Snorre Bjerck og Frode Fjellheim, i tillegg til landsdelsmusikerne. Produksjonen er en konsert med elementer av messeledd fra tradisjonell kristen liturgi og hellige tekster fra eldre samisk mytologi. Konserten framføres i Tromsø Domkirke tirsdag 9. april kl. 21. Les mer – også denne: Frode Fjellheim forteller om prosjektet

Álbmotčoahkkin 3.4 – Folkemøte 3.4

Sámedikki bajásšaddan-, fuolahus- ja oahppolávdegoddi bovde rabas álbmotčoahkkimii sámi mánáid ja nuoraid bajásšaddandiliid birra Romssas gaskavahkku 3.4.13 dii. 18.00–19.30 Rica Grand hoteallas. – Buohkat leat buresboahtimat deaivvadit eanaš bellodagaid ja joavkkuid lávdegoddelahtuid, dadjá lávdegoddejođiheaddji Silje Karine Muotka. Loga eanet

Oppvekst-, omsorgs- og utdanningskomiteen inviterer til et åpent folkemøte om samiske barn og unges oppvekstvilkår i Tromsø onsdag 3. april kl. 18.00–19.30 Rica Grand hotell. - Alle er velkommen til å treffe komitemedlemmer fra de fleste partier og grupper som er representert på Sametinget, sier komiteleder Silje Karine Muotka. Les mer

Valgstyret justerer lista

I følge reglene for valglister skal antall navn på lista ikke være mer enn dobbelt så mange som det er sametingsrepresentanter i kretsen. Nominasjonsmøtet for NSR i Gáisi valgkrets fant for mange gode kandidater, så valgstyret har i møte 24.3 justert lista slik at den nå inneholder 12 navn. Den justerte lista

Eanetge válgabiiret válbmejit listtuid – Lister vedtatt i flere valgkretser

Golbma bajimus nama NSR-listtuin / De tre øverste navnene på NSR-listene:

• Nuortaguovlu/Østre valgkrets NSR-SáB: Beaska Niillas, Christina Henriksen, Lilly Roska
  • Ávjovárre: Aili Kestitalo, Mathis Nilsen Eira, Laila Nystad
  • Davviguovlu/Nordre valgkrets: Silje Karine Muotka, Inger Elin Utsi, Tor Johnny Josefsen
  • Viestarmearra/Vesthavet: Ann-Mari Thomassen, Viktor Inge Paulsen, Nanna Agnethe Thomassen
  • Lulli-Norga/Sør-Norge: Kirsti Guvsam, Anita Ravna, Tor Gunnar Nystad
  • Lullisámi válgabiire/Sørsamisk valgkrets: Thomas Årehn, Aasta Joma Granefjell, Lars Peder Dunfjeld

Čuovo mielde – Følg med

Forventer gode tiltak i Tromsø

NSRs landsstyrerepresentant Håkon Eriksen er glad for at samarbeidsavtalen mellom Sametinget og Tromsø Kommune nå er på plass, men har store forventninger til oppfølgningen. – Jeg håper at tiden for pene ord og dialog er over. Forventningene er store til resultatet, så nå må ermene brettes opp og arbeidet gjøres. Fra NSR sin side skal vi bidra til at planene følges opp, sier Eriksen. Les mer

Samiskspråklige kommuner i uvisse

Govven: Rolf Johansen

Cecilie Grape fra Gáisi valgkrets kom med kritiske innvendinger til sametingsmeldingen om samisk språk, som ble vedtatt i forrige uke. Hun peker på den store usikkerheten dagens forvaltningskommuner får når de nå skal bli kalt ressurskommuner. Hva er innholdet i det nye begrepet? Les mer

Sámi kafea lávvordaga 9.3 – Samisk lørdagskafe!

Mii deaivvadit fas dán lávvordaga, njukčamanu 9. b. Kafé Globusis, Storgatas, dii. 14-16. Oaidnalit!

Vi treffes denne lørdagen, 9. mars, på Kafe Globus kl 14-16. Vi sees!

2013: Sámi vahkku – Samisk uke

Prográmma

Kursasávaldagat? – Kursønsker?

RSS har fått mange henvendelser om å kjøre kurs denne våren. Vi vil kartlegge interessen, og så sette i gang ett eller to av de mest aktuelle. Vi trenger minst 5 deltakere, og tilgjengelig lærer. Foreslå kurs eller meld din interesse innen 31. januar med mail til RSS. Foreslå gjerne kursholder.

1. Kurs for ungdom i samisk redesign
  2. Koftesøm – Karasjok-området
  3. Koftesøm – lulesamisk område
  4. Frynsing av silki/sjal
  5. Beltesøm
  6. Luhkka
  7. Studiesirkel: «Gjør ferdig ditt duodjiprosjekt»

2.2.13: Luhkka-kursa
– Sy deg luhkka-kurs

Goaro luhka sámi álbmotbeaivái! Gáisi ovttas Romssa Museain fállá luhkkakurssa guovvamánu 2. b. dii. 11-16 Romssa Museas. Váldde mielde goarrunmášiinna ja niestti, ávdnasiid oaččut kurssas. Oahpaheaddji lea Marit Elvevold. Kursa máksá 300 kr oktan ávdnasiiguin.

Sy luhkka selv og bli flott til Samefolkets dag! Gaisi i samarbeid med Tromsø Museum tilbyr kurs i luhkka 2. februar kl. 11-16 på Tromsø Museum. Ta med symaskin og matpakke, tøy fås på kurset. Lærer Marit Elvevold. Kurset koster 300 kr med tøy.

Dieđit dása: / Påmelding til Niklas.Labba@tromso.kommune.no

Sámi kafea lávvordaga 12.1 – Samisk lørdagskafe!

Mii deaivvadit fas dán lávvordaga, ođđajagimánu 12. beaivvi, Kafé Globusis, Storgatas, dii. 14-16. Oaidnalit!

Vi treffes denne lørdagen, 12. januar, på Kafe Globus kl 14-16. Vi sees!

Sámegiella – Samisk språk:

Lohkamuš: Sámediggedieđáhus 2012 sámegiela birra

Samisk foreldrenettverk
Tromsø kommune

Støtt RSS med Grasrotandelen når du tipper neste gang

Velg RSS som mottaker av 5 % av din spillerinnsats. Din innsats, premie eller vinnersjanse blir ikke redusert!

Org. nr.: 981270215